lördag 9 maj 2015

Håll det enkelt

I måndags var det jag satte igång med att äta Stenålderskost. Detta går förstås inte att äta exakt som på stenåldern men jag vill tro att jag har lite mer fantasi än några andra när det gäller att få ihop middagar och jag håller det enkelt. Igår så gjorde jag det väldigt enkelt för mig. Och varför gör jag det enkelt? Jo jag vet av erfarenhet att det är rätt så svårt att lägga om vanorna och gör vi detta med en massa komplicerade recept och mat som ska förberedas och tillagas i timmar orkar vi inte, eller ja en del av oss orkar det men jag tror många av oss tröttnar. Att kroppen reagerar när i lagt om kosten på det här sättet går inte heller så enkelt att komma ifrån. Det blir en sorts reningsprocess. Igår så blev 700 gram(!!!) morötter och en bit på ca 2 cm ingefära till dryck i en råsaftcentrifug.

Ingefära och morötter fungerar bra ihop på det här sättet och det kommer jag helt klart göra fler gånger som dryck. Så varför gjorde jag så här? Jo, 700 gram morötter skulle jag inte ätit rakt av, orkar någon göra det? Jag är inte heller så där förtjust i att äta morötter i större partier men att dricka det så här fungerar utmärkt. Har man svårt att ta upp näring så är det ett lite fiffigt sätt att tillgodose sig med näring då vätska snabbt går ut i kroppen. Och jag tankade på min kropp med en hel del, oki massor av A-vitamin med mer. Jag kommer skriva mer om lite näring allt eftersom jag kopplat på min minnesbank i min ej ännu helt fungerande hjärna som bitsvis ännu går på autopilot.

Min lunch/frukost såg ut så här.

Enkelt och nästan helt rått. Men jag är lite rädd för att äta råa ägg så jag stekte dom snabbt i kokosolja. Till detta så blev det blomkål (som jag inte orkade äta upp ens hälften av) Spenat, Paprika, solroskärnor och cashewnötter. Och jag använde örtsalt på äggen. Egentligen så ska man inte använda salt i stenålderskost men då jag känner mig yr när jag inte lägger till salt så använder jag det. Men jag försöker att inte använda det i lika stor mängd som förut. Många bäckar små.. Jag kommer minska på min salt mängd allt eftersom jag mår bättre.

Till middag åt jag kålpudding som min Make lagat dagen innan. Dessvärre så blev det ingen bild på detta. Så hur gör vi kålpudding? Så enkelt!!
Jag kokar en mängd kål jag skurit upp i rätt stora bitar (ej strimlat då blir det sött) Kokar snabbt bara så det blir lite lite sladdrigt/ tappat lite spänst. Vill man ha en sötare kålpudding så strunta i att koka upp kålen innan. Jag häller av vattnet från kålen och låter det svalna. Beroende på hur mycket kål jag gjort så blandar jag sedan allt i kastrullen jag kokat i. Neh jag är inte så förtjust i disk ;) Jag använder en STOR kastrull. Ofta så blir det en kastrull vi har till julskinkan då får ni nog grepp om storlek på hela alltet. I med köttfärs (ta blandfärs om du vill ha det mer saftigt) 2-3 ägg och i med en massa kryddpeppar och lite salt. Blanda allt och häll sedan ut hela faderullan på en stor djup plåt du oljat in enkelt innan. Finjustera det hela lite så det ligger lite jämnt och in ugnen på en 180- 200 grader i lite över en timme. Titta till efter en 45 minuter och kolla hur köttfärsen ser ut om du är osäker. Så enkelt var det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar