lördag 9 maj 2015

Ja det kostar, men det finns små genvägar.

Paleo/Stenålderskost är dyrt. Det går inte att komma ifrån. Den som inte tycker det kostar har nog inte behövt vänt på varenda krona för att få det att gå ihop. Det har jag. När jag får åtskilliga år sedan nu åt Stenålderskost så levde jag på strax under existensminimum och hade då en sambo som var för... ja något tog emot för honom när det gällde att gå till soc eller få igenom en arbetslöshetsersättning. Jag då arbetslös eller pluggande fick verkligen vända på varenda krona. Att äta på det här sättet förstår jag inte hur jag fick igenom riktigt men jag lyckades. Och jag kan tänka mig att barnfamiljer som vill ändra sin kosthållning inte vågar sig på att fortsätta med att äta så här på grund av kostnaden. Men vet ni.. det går att äta så här utan allt för extra höga kostnader. Jag tänker inte ljuga och säga att det inte blir dyrare mot för när ni köper falukorv och kokar makaroner och tar fram ketchupflaskan och äter så som vi Svenssons gör mest. Min egen lilla flicka som närmar sig 3 år älskar pasta och ris och jag försöker konvertera henne.. men det får ta tid. Att jag nämnde henne är för att ni inte ska tro på något sätt att vi vips äter hälsosamt och korrekt här hemma. Min Make fuskar än.. Jodu jag har nog sett att hårdbrödet gått åt och jag såg allt hur du smakade av vår dotters lördagsgodis ;) Men det jag vill få fram är att det går att äta stenålderskost även för hela familjen, även om det innebär att vissa inte äter lika ordentligt som andra.
Så hur kan man hålla kostnaderna lite lägre?
1. Varva med att köpa frusna grönsaker och färska.
2. Ät inte lika mycket kött som förut. De flesta av oss äter kött med gott samvete av den anledningen att det är gott och oftast så har vi köpt billigt kött från Danmark,Tyskland,Brasilien,Irland.. ja ni fattar. Det svenska köttet är dyrare men (vi har bättre djurlagar) i gengäld är vårt kött bättre än det utländska på många sätt. Vi kan både äta Svenskt kött och äta mindre av det. Jag vet flera vuxna som äter inte bara en eller två köttbitar när vi grillat.. dom har ätit en 4-6 st!!! Vi äter helt enkelt ofta mer kött än vad vi behöver.
3. Köp frukt och grönsaker efter säsong. Morötter och äpplen kostar knappt något när det är nyskördat med fler. Och Ska du prompt äta potatis (trots att det inte är stenålderskost så är det ett sjutusan bättre alternativ än pasta och ris) så är det himla billig mat och färskpotatisen sommartid.. hur himla gott är då inte det? Jag kommer "fuska" ett antal gånger i sommar med just potatis.. ;)
4. Ekologiskt.. Klart det bästa men kan gräva hål i våra plånböcker. Börja med att äta grönt först sedan kan du allt eftersom själv välja vad du vill köpa ekologiskt. Har du inte plånboken för det så är ändå din nya kosthållning så mycket bättre än att äta normalt.
5. Var inte för hård mot dig själv. Följ det som känns rätt för dig. Kanske kan du inte få med din familj i det hela. Koka då deras pasta eller vad det nu än är och dom får ta av den mat du lagat till som stenålderskost åt dig själv. Undviker du pastan, riset, eventuella såser osv så går det ändå. Jag kommer senare lägga ut lite förslag på såser och andra tillbehör som kan passa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar